Spelend leren

Spelen is werken voor kinderen. Het is geen tijdverdrijf, maar zinvolle activiteit waarin kinderen zich allerlei vaardigheden eigen maken. Zowel binnen als buiten zorgen we voor een omgeving waar kinderen van alles kunnen doen, ontdekken en beleven. De natuur is rijk aan spelmaterialen en er is zoveel te beleven. Ook als de zon niet schijnt spelen we daarom buiten.

Bij het jonge kind zorgt de natuurlijke drang om te ontdekken, te oefenen en na te doen voor een spontaan leerproces. In de eerste drie levensjaren leert het kind lopen, spreken en denken. De inrichting van de omgeving en het aanbod van spel en speelgoed ondersteunen dit proces.
De allerjongsten krijgen bewegingsruimte om te leren rollen, kruipen, staan en lopen. Al tastend (met ogen, handen en mond) willen de kleinsten de wereld leren kennen. We kiezen bewust voor natuurlijke materialen, die het kind kennis laten maken met de levende wereld. De taalontwikkeling voeden we met veel liedjes, rijmpjes en een rijk, correct en op het kind afgestemd taalgebruik.
Via bewegingsspel (klimmen, hobbelen, springen, schommelen, balanceren) krijgt het kind steeds meer sturing over zijn lichaam en leert het de zwaartekracht te overwinnen. Een gezonde lichamelijke (motorische) ontwikkeling is de basis voor de ontwikkeling van het spreken en denken. Dit krijgt daarom volop de ruimte. In het vrije spel is ook
het huishouden en alle activiteiten die het kind kent uit zijn directe omgeving bron van spel. In verschillende hoekjes kunnen peuters een kabouter- of poppenhuishouding bestieren.

Tegen het einde van de peutertijd komt het fantasiespel op gang om in de kleutertijd tot volle bloei te komen. We bieden deze leeftijd een omgeving die de verbeeldingskracht aanspreekt. Kisten, planken, lappen en niet al te gedetailleerd speelgoed, maar ook de stoelen, het kleed en de tafel kunnen dan van alles worden. Het fantasiespel, waarin het kind zijn eigen wereld schept, legt de basis voor de creatieve, scheppende vermogens.
Met kunstzinnige activiteiten als tekenen, schilderen, wolvilten, boetseren kan het kind zich creatief uiten. Bovendien komt het kind in de drukte van de groep zo weer bij zichzelf. We werken met mooie materialen om de kinderen een gevoel voor kwaliteit en schoonheid mee te geven.

In de BSO’s bieden we in de eerste plaats een huiselijke sfeer waarin het kind kan uitademen na een inspannende schooldag. Onze BSO’s zien er uit als gezellige huiskamers waar van alles te doen is. Aan de uiteenlopende activiteiten die we aanbieden moeten de kinderen vooral plezier kunnen beleven. Zelfstandig of samen iets moois maken (handwerken, timmeren of andere kunstzinnige of ambachtelijke activiteiten) geeft bovendien zelfvertrouwen en voldoening. In allerlei vormen van spel oefenen de kinderen doorlopend sociale en persoonlijke vaardigheden. Daarbij houden we in het oog dat dit in een sociaal veilige omgeving kan plaatsvinden. Ook voor de oudere kinderen vinden we veel buiten spelen en natuurbeleving belangrijk.
In alle leeftijden geldt dat we hechten aan de echtheid: zingen, verhalen vertellen, poppenkast en samen spelletjes doen gebeurt in onze kinderopvang ‘live’. Tv/dvd/cd en computerspel horen weliswaar bij onze moderne wereld, maar we houden ze toch buiten onze deuren. Deze vervangers van ‘levend’ spel voegen ons inziens weinig zinvols toe en werken eerder verstorend op de sfeer in de groepen.

K-IMG_0290